Színházi Nevelési Program
Színházi Nevelési Program
Feltöltve 2020. október 6.
A 2011-2012-es évadtól bővítettük az interakcióra épülő játékaink sorát, és elindítottuk színházi nevelési programunkat. Tapasztalatunk szerint a bábszínház falain belül szerveződő nem formális tanulás hatékonysága elsősorban a színházi eszközökön keresztül, illetve a közvetlen játék során jelentkezik. Nyíltnapokat, rendhagyó előadás feldolgozó órákat és beszélgetéseket szervezünk különböző korosztályoknak (óvodásoknak, alsó tagozatosoknak, felső tagozatosoknak, középiskolásoknak, valamint sajátos nevelési igényű gyermekeknek). Legfőbb célkitűzésünk, hogy hosszantartó, élő kapcsolatot teremtsünk színházunk és a helyi közösségek, közoktatási intézmények között; hogy a gyerekeket az előadások továbbgondolására ösztönözzük, az őket érintő problémákkal szólítsuk meg, erősítsük bennük a világ több szempontú megközelítését.
Bábszínházunk színházi nevelési programjára várjuk óvodás csoportok, iskolai osztályok, sajátos nevelési igényű gyermekekkel és felnőttekkel foglalkozó szervezetek bejelentkezését. A minden hónapban megjelenő Bábosházi Soroló című programfüzetünkben és a honlapunk műsornaptárjában megjelöljük azokat a napokat, melyeken színház-pedagógiai foglalkozásokat, együttléteket tervezünk. Ezekre a foglalkozásokra előzetes bejelentkezés szükséges.
Választható programjaink:
I. Forma: BÁB-VILÁG – nyíltnapok a Vojtina Bábszínházban
A program a bábszínház szervezeti egységeinek körbejárásával kezdődik, egy előadás megtekintésével folytatódik, végül annak közös értelmezésével zárul.
(bontott életkorú csoportoknak tematikusan szerkesztett napok az óvodától a középiskolás csoportokig)
II. Forma: BÁB-JÁTSZÓ-HÁZ – a magyar dramatikus - bábos néphagyományok és a kortárs bábművészet egymásra találása
Ennek a programnak a keretében egy-egy csoport négy alkalommal látogat el hozzánk az évadban, az évköri ünnepi menetet tekintve négy fontos csomópontot érintünk játékainkban: a szüreti mulatságok, a betlehemes, a farsangi és a pünkösdi időszakot.
(a manualitástól a közvetlen játszáson keresztül báb- és drámapedagógiai órák óvódás, kisiskolás, és sajátos nevelést igénylő gyermekeknek)
III. Forma: BÁBOS TÁRS-JÁTÉKOK – rendhagyó előadás-feldolgozó órák, kiemelten a színháznézésre, az értelmezések és élmények feltárására (általános iskola alsó- és felső tagozatosainak, középiskoláknak)
IV. Forma: SZÍNHÁZI NEVELÉSI ELŐADÁS és a hozzá kapcsolódó feldolgozó óra (középiskolásoknak, 14-17 éves)
Cím: Lomtalanítás
Téma: család, szerelem, társas kapcsolat, csalások és csalódások, kommunikáció a családban.
Megszólított életkor: középiskola (15 – 16 éves)
Helyszín: iskolai osztálytermek, vagy Vojtina Bábszínház
Az előadás időtartama: 120 perc
Cím: Halak kora
Téma: A tanár felelőssége, a tanár szakmai és civil énje, tanár-diák viszony
Megszólított életkor: középiskola (14 – 16 éves)
Helyszín: iskolai osztálytermek
Az előadás időtartama: 100 perc
Cím: Családkollázs
Téma: család, identitás, szülő-gyerek kapcsolat, csalódások
Megszólított életkor: általános iskola (12-13 éves)
Helyszín: Játszószínház (Vojtina Bábszínház)
Az előadás időtartama: 120 perc
Az egyes évadokban megvalósult programok:
2019-2020
2018-2019
2017-2018
2016-2017
2015-2016
2014-2015
2013-2014
2012-2013
2011-2012