A Játszószínház Sajátos Nevelési Igényű (SNI) gyermekek és csoportok társadalmi integrációt segítő művészeti programja
A Játszószínház Sajátos Nevelési Igényű (SNI) gyermekek és csoportok társadalmi integrációt segítő művészeti programja
Feltöltve 2016. február 4.
A Vojtina Bábszínház alkotóiként 2004 novemberétől kezdve következetesen törekszünk arra, hogy olyan gyerekeket is vendégül lássunk játszószínházi alkalmainkon, akik fejlődésükben eltérnek ép társaiktól.. A városban és megyében működő speciális intézmények részéről is megfogalmazódott az az igény, hogy gyermekeik részt vehessenek ezeken a tevékenységeken, együttléteken, akadálymentesen jöhessenek bábelőadásokra. SNI foglalkozásainkon a részvételt kedvezményes jeggyel támogatjuk, a kísérők pedig ingyen érkezhetnek hozzánk.
A megélt tapasztalatok megerősítettek bennünket abban, hogy a kamara-dramatikus, kamara-bábkészítő, táncoltató-rítusjáték foglalkozásaink alkalmasak színházi téren belül arra, hogy közvetlen, saját élményű, spontán módon is alakítható, egyéni és személyes kapcsolatokra épülő tevékenységrendszereket alakítsunk ki az SNI gyerekek számára. A játszószínház tere, mérete, esztétikai kialakítása teljességgel szolgálja a művészetekkel való találkozás élményét. A bábszínház pedig a bábjáték legteljesebb, művészi igényű eszköztárát adja a komplex foglalkozások átéléséhez.
Szemléletünk szerint mindhárom foglalkozástípus megélhető ép és SNI gyermekek, felnőttek számára egyaránt. Együttléteink alkalmával a következő területeken észleltünk fejlődést.
A kamara-dramatikus foglalkozásaink fejlesztik:
- a kapcsolatfelvétel különböző formáit,
- a kommunikációs készséget,
- a kifejező- és beszédkészséget,
- a helyzetfelismerő és tájékozódó készséget,
- a mesék és történetek tartalmi feldolgozását, és élményszerű átélését,
- az érzelmek árnyalatainak felismerését, megélését,
- az egymás elfogadásának képességét.
A kamara-bábkészítő foglalkozásaink fejlesztik:
- a manipulációt,
- a motoros koordinációt,
- a látási-, hallási percepciót, a téri tájékozódást,
- segítenek az érzékszervek finomításában,
- az információk differenciált feldolgozásában,
- a motivált tevékenység végzésében, a siker átélésében.
A táncoltató-rítusjáték foglalkozásaink fejlesztik:
- a kis- és nagymozgásokat,
- a zenei élmények befogadását,
- a kontaktusteremtést,
- a koordinációs készséget,
- a téri tájékozódást,
- a ritmikus finommozgások összehangoltságát,
- a testi érintkezést, és az egymásra utaltságot.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy a három tevékenység megfelelő arányú alkalmazása egy-egy fogyatékkal élő gyermekcsoport esetében komplex személyiségfejlesztő hatású.
Úgy gondoljuk, hogy a speciális intézményen kívüli élmény és tapasztalatszerzés az egyik legfontosabb, amit bábszínházunk nyújthat. Továbbá teret enged ép gyermekekkel való kapcsolatfelvételre, más, számukra ismeretlen személyekkel való találkozásokra. A bábjáték eszközeit felhasználva kialakíthatja a mássággal szembeni toleranciát. A bábjáték komplexitását tekintve művészi eszközökkel tudja erősíteni a sérült gyermekek ép funkcióit.
Az SNI gyermekek szegregált intézményekből való kimozdítása mintát adhat az oktatás-nevelés más területeinek is.
Célunk továbbá a monoton hétköznapi tevékenységek színesebbé tétele és a kompenzáló funkciók hatékony fejlesztése.
A munkába bevont szakemberek – pszichológus, gyógypedagógus, pszichiáter, konduktor, korai fejlesztő szakember, logopédus – rendszeres eszmecseréje segít bennünket abban, hogy a sérülésspecifikus sajátosságokat és az egy-egy gyerek csoportnál fejlesztendő területeket közösen feltárjuk, célirányos és hatékony programokat dolgozzunk ki. Éppen ezért a kísérők segítségével és engedélyével minden foglalkozásunkról pontos dokumentációt készítünk. Ez tartalmazza a gyermekek nevét, sérülésspecifikumát, életkorát, kísérő szakemberek nevét és munkakörét, az intézmény részéről a kapcsolattartó szakember nevét és telefonszámát.
A sajátos nevelési igényű gyermekeknek és fiataloknak indított játszószínházi foglalkozások programvezetője: Láposi Terka, a Vojtina Bábszínház igazgatóhelyettese és a játszószínházi foglalkozások művészeti vezetője.
AKTUÁLIS ADATOK 2004 SZEPTEMBERÉTŐL 2015 JÚNIUSÁIG
A SÉRÜLÉS SOK SPECIFIKUMÁVAL TALÁLKOZTUNK ALKALMAINKON
ALKOTÓK/FOGLALKOZÁSVEZETŐK/BÁBSZÍNÉSZEK, AKIK EDDIGI MUNKÁNK SORÁN RÉSZT VETTEK A JÁTÉKOKBAN