Kiállítótér
Világközép
Utoljára frissítve: 2023. május 17.
VILÁGKÖZÉP
Hidak tradíció és kortárs között
A kesztyűsbáb színpadja „voltaképp nem is színpad, legalább abban az értelemben nem, ahogy a színjátszás bármely más fajtájának technikai lebonyolítására alkalmas színpadot elképzeljük.” (…) „… a bábjáték a bábunak a játékmester ujjaival való mozgatásán alapszik. Ezt a munkát a bábjátékos egy olyan magas fal mögött végzi, amely őt a nézőközönség elől takarni alkalmas.”

Hol a világ közepe?
„Ahol a botját a pusztán a földre leszúrja a pásztor. Aztán megkerüli, lován körül nyargalja háromszor az uralni kívánt területet.”
Hol a világ közepe a vásári bábosnak?
A vásári komédiás minden korban köztereken, piaci forgatagban, vásárok közepén, legtöbbször a bábszínház falain kívül jelölte ki a játék univerzumát. A maga felállított paravánján, játszóterén, a magára szerelt világközépen ő az optikai gyújtópont, az ős-játékos, képes kezeibe gyűjteni a földi lét egy-egy darabját, legyőzni az őskomédiást, az ördögöt és a halált. Képes életet fakasztani a maga kialakított porondon, a kozmikus középpontban, a lent és fent tengely közepén.
Tárlatunk Kemény Henrik örökségéből merítve építi fel a vásározók univerzumát. Kemény Henrik, a 20. század legnagyobb Vitéz László játékosa folyamatosan színpadon élt, a saját maga által kialakított és kijelölt territóriumon, az öntörvényű, horizontálisan zártrendszerű, vertikálisan végtelenül nyitott színpadon. Ő minden nap átélte, mert át akarta élni annak érzetét, hogy visszafordíthatja az ok-okozati kapcsolatot, hogy a már megtörténtet meg nem történtté tegye, hogy az emberi élet legnagyobb terhét, a halált leküzdhesse. Vitéz Lászlót játszva az idő, az okozatiság reverzibilis lett. Kemény Henrik a nyolc évtized alatt átélt életesemények és bábelőadások hatására a legszeretettebb hősével, Vitéz Lászlóval azonosult.
Tárlatunk hidat képez a valós színpadi terek és a fiktív, belső színházak között. Megidézi Kemény Henrik dobozlabirintusát, azt a képzeletbeli játék-teret, amelyet akaratlanul és mégis szándékoson ő maga alakított ki a valós előadások utáni pihenő idejében és terében, az otthonában. E teremtett kauzális rendbe pakolt dobozok, bőröndök színházában két dolog volt valóságosan létező: a dobozok labirintusa a bennük tárolt bábszínházi tárgyak gyűjteményével, és Ő maga, a Főszerepet játszó Játékos. Szakadatlanul egy átmeneti tartományban tartotta magát a külső világ és a belső között. Miért?
Kiállításunk látványelemeivel az egyik legnagyobb Játékosunk, KEMÉNY HENRIK előtt tisztelgünk.
A Világközép című kiállítás
Helyszíne: Debrecen, Kossuth u. 1.
Nyitva tartás:
Szerdától-péntekig:
9-17 óráig
Látogatható:
2023. május 19-től 2024. június 22-ig
Színháztermi előadás: | 2.000 Ft / fő |
Játszószínházi foglalkozás: | 2.000 Ft / fő |
Vojtina családi bérlet (4 előadás) (felhasználható négy vasárnapi előadásra vagy játszószínházi foglalkozásra): | 5.000 Ft / fő |
Kedvezményes jegyár három vagy többfős családok részére:
Színháztermi előadás: | 1.700 Ft / fő |
Játszószínházi foglalkozás: | 1.700 Ft / fő |
Szeretne értesülni a legfrissebb
bábszínházi információkról?
Iratkozzon fel hírlevelünkre: