Ugrás a főmenühözUgrás a tartalomraUgrás a lábléchez
4026 Debrecen, Kálvin tér 13.+36 (52) 418-160 href="mailto:uh!pont!zahnizsbabanitjov!kukac!anitjov">uh!pont!zahnizsbabanitjov!kukac!anitjov

Hírek

Otthona a bábszínház

Feltöltve: 2014. június 20.


Kovács Petra Eszter tavaly végzett a Színművészeti Egyetem bábrendező osztályában, bábszínházunkban az Égen-földön túl című előadást rendezte.

 

 

Édesapád Kovács Géza, bábrendező révén egészen korán bepillanthattál a kulisszák mögé. Mennyire meghatározóak számodra a gyerekkori bábszínházi élmények?

Gyerekkorom óta otthonosan mozgok a bábszínház világában. A bábelőadások voltak az első színházi élményeim. A legkorábbi emlékem például három éves koromra tehető, amikor apám mellett segédkeztem a Télapó kesztyűje című előadásban.

Ebből az időből való szintén az egyik legmeghatározóbb előadásélményem, a Majolenka hercegnő, Kiss Rita főszereplésével. Két-három éves lehettem, de tökéletesen emlékszem arra a csodára, amit akkor átéltem. A mai napig arra vágyom, hogy újra találkozhassak ezzel az érzéssel, tulajdonképpen ezért rendezek.

 

Hogy érzed, a pályán való elindulásban előnyt vagy hátrányt jelent az, hogy édesapád is szakmabeli?

Nagyon remélem, hogy nem ez alapján kapok felkéréseket, vagy ennek tudatában ítélnek meg. Az mindenképpen előny, hogy gyerekkorom óta ebben a közegben mozgok, sok mindenkit ismerek, bármilyen szakmai jellegű probléma merül fel, apámhoz mindig fordulhatok segítségért, de ugyanúgy számíthatok volt tanáraimra is: Meczner Jánosra, aki az osztályfőnököm volt az egyetemen és Nánay Istvánra, aki dramaturgiát tanított nekünk.

Bizonyos szempontból viszont úgy érzem hátrányba kerültem azokkal szemben, akik felnőttkorukban találkoztak először ennek a műfajnak a csodájával. Bennük valószínűleg sokkal frissebben él az élmény, mint bennem, és ez talán inspirálóbban is hat rájuk az alkotás folyamatában.

 

Egyértelmű volt számodra, hogy bábrendezéssel akarsz foglalkozni?    

Több mindenben kipróbáltam magam, mire felismertem, hogy hozzám a bábszínház és a bábrendezés áll legközelebb.

Először arra jöttem rá, hogy érdekel ugyan az élőszínház, de annyira azért nem, hogy csak ezzel foglalkozzak. Egy másik út lehetett volna a zenés színház, amit szerettem, de annyira nem vonzott, szembesültem azzal is, hogy nem vagyok elég jó színész. Amikor szűkülni kezdett a kör, akkor jött a felismerés, hogy mivel is akarok igazán foglalkozni.

Rengeteget szerepeltem gyerekként a kecskeméti Ciróka Bábszínházban és a Katona József Színházban, talán épp ezért sokáig színész akartam lenni, még egy színitanodát is elvégeztem. Később felvételiztem a Színművészeti Egyetemre bábszínész szakra. Nem jött össze, így elvégeztem a Kolibri Színház stúdióját. Pár évet a színháznál maradtam, tanultam és játszottam, majd felvételt nyertem a Színművészeti bábrendező osztályába, amelyet abban az évben indítottak először az egyetemen.

 

Kísérleti osztály voltatok?

Nyilván sok mindent rajtunk próbáltak ki először. Osztályfőnökeink lengyel példa szerint alakították ki a képzést, ami azt jelentette, hogy két évig közös óráink és vizsgáink voltak a bábszínészekkel. Később különböző kurzusokon vettünk részt, amelyeket meghívott előadók tartottak, így ismertük meg a szakma meghatározó egyéniségeit, mint például Csató Katát, Veres Andrást.

Nagyon összetartó osztály voltunk, az első három évben csak együtt dolgoztunk. Az egyetem még inkább megerősített abban, hogy bábszínházzal akarok foglalkni. A bábos vizsgáim az élőszereplős rendezéseimhez képest mindig sokkal jobban sikerültek, egyszerűen azért, mert szívesebben dolgoztam rajtuk.

A képzés bizonyos hiányosságait az egyetemről kikerülve éreztem csak meg. Rendezőként több alkalommal szembesültem olyan dramaturgiai problémákkal, amelyeket egymagam nem tudtam megoldani. Ha egy kicsit elmélyültebb tudással rendelkezem az alkalmazott dramaturgia területén, biztos vagyok benne, hogy könnyebben veszem ezeket az akadályokat.

Bár szerettem az egyetem öt évét, bizonyos szempontból most jobban érzem magam.

A hivatásos bábszínházak világában, ahol több lehetőség nyílik arra, hogy megvalósítsam az elképzeléseimet, felszabadultabban és kreatívabban tudok tervezni.

 

Mely rendezésedre vagy eddig a legbüszkébb?

Annak ellenére, hogy bemutatók előtt mindig elbizonytalanodom, és legszívesebben nem rendeznék soha többé, nem tudnék elképzelni más hivatást. Kötődöm a darabjaimhoz, nehezen engedem el őket.

Talán a Tízemelet boldogság című egyszemélyes előadás volt az, amire eddig a legbüszkébb lehetek. Hannus Zoltán, akivel szakmailag és magánemberként is egy hullámhosszon tudunk gondolkodni, több mint tíz karaktert kelt életre a darabban, ezzel a képességével a bábszínház igazi csodáját teremti meg. A játék nagyon jó visszhangot kapott, figyelmet sajnos kevesebbet. Ez részben a műfaj iránti érdektelenségből fakad, amely jelzi azt, mennyire kevesen vannak még mindig azok, akik valóban értékelni tudják, milyen óriási lehetőségek rejlenek a bábos szakmában.

Egy másik jól sikerült előadásom, egy vizsgarendezés volt – Mesék borogatás közben. Nagy vágyam, hogy egyszer majd az egyetem falain kívül is játszhassuk.

 

Hogy alakul a jövő évadod? Tudsz előre tervezni?

Nehezen tudom magam rávenni, hogy előre tervezzek, de megteszem, mert félek a kiszolgáltatottságtól. Szerencsére nem nekem kell kopogtatnom a bábszínházaknál, vannak felkéréseim. A hároméves kisfiam mellett egyelőre egy évben három rendezésnél többet nem vállalok. A nyaram most arra megy rá, hogy dramaturgokkal, írókkal egyeztetek, előadásterveket dolgozok ki. Szeptembertől Pécsett a Hókirálynő előadással kezdek, aztán Békéscsabán a Hétszínvirág mesét rendezem, Miskolcon pedig egy újonnan íródott történetet állítok színpadra, amelynek nem titkolt szándéka az olvasásra nevelés, Szegeden is megfordulok.  

Fritz Attila volt osztálytársammal egy egyszemélyes előadáson dolgozunk Fekete Ádám szövegei alapján, illetve egy pályázati forrásból megvalósuló előadást is tervezek Hannus Zoltánnal és Kolozsi Angélával.

 

Távlati tervek?

A színház nemcsak művészi, hanem „háttérmunka” szempontjából is foglalkoztat.

Érdekel a színházvezetés, annak jogi és menedzsment oldala egyaránt. Szeretnék ilyen jellegű tanulmányokat végezni, hogy belelássak, és megértsem hogyan is működik egy intézmény a műsorterv és évadterv kialakításától kezdve azok megvalósításáig.

Azt szeretném, ha évek múlva is ugyanolyan lelkesedéssel, energiával, kitartással tudnám végezni a munkámat, mint ahogy most teszem, máshogy nincs is értelme.

Színháztermi előadás:2.000 Ft / fő
Játszószínházi foglalkozás:2.000 Ft / fő
Gyermek-előadásokra szóló bérlet:4.500 Ft / fő

Kedvezményes jegyár három vagy többfős családok részére:

Színháztermi előadás:1.700 Ft / fő
Játszószínházi foglalkozás:1.700 Ft / fő

Szeretne értesülni a legfrissebb
bábszínházi információkról?

Iratkozzon fel hírlevelünkre:

4026 Debrecen, Kálvin tér 13.+36 (52) 418-160vojtina@vojtinababszinhaz.hu