Ugrás a főmenühözUgrás a tartalomraUgrás a lábléchez
4026 Debrecen, Kálvin tér 13.+36 (52) 418-160 href="mailto:uh!pont!zahnizsbabanitjov!kukac!anitjov">uh!pont!zahnizsbabanitjov!kukac!anitjov

Hírek

Miért van Hamlet mai ruhában?
Interjú pedagógusokkal

Feltöltve: 2024. november 5.

Most készülő, a tizenkét év fölötti korosztályt megszólító Sárkánykirály című előadásunk kapcsán pedagógusok véleményére is kíváncsiak voltunk: hogyan látják a mai tizenéveseket, milyen témával, milyen nyelven érdemes őket megszólítani. Beszélgetőpartnereink voltak: Bagossi Edit, az Ady Endre Gimnázium igazgatóhelyettese, Baranyai Norbert, a DE BTK egyetemi adjunktusa, Bódis Zoltán, a Szent József Gimnázium igazgatója, mesekutató, Kis Gábor, a DEGYGYK egyetemi adjunktusa, gyermekirodalom kutató és Szoboszlai Csaba, a Szent  Efrém Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola drámapedagógusa. Építő, hasznos gondolataikért nagyon hálásak vagyunk, interjúnkban minimális változtatással közöljük őket.

Miért van Hamlet mai ruhában?
Kárpáti Panna látványtervező munkája

Mit gondol, milyen témával, milyen formanyelven szólíthatja meg a 10 évesnél idősebb gyerekeket a bábszínház?

Szoboszlai Csaba: Úgy gondolom, a felső tagozatos korosztályt, főleg a 7–8. osztályosokat a kamaszkor különböző témáival érdemes megszólítani: barátság, szerelem, csalódások, a felnőttekkel való viszony mind-mind szóba kerülhet. Ami a technikát illeti, csak laikusként tudok nyilatkozni, de jómagam a maszkos játékot, tárgyjátékot részesíteném előnyben.

Bagosi Edit: Tematikában az önkeresés, önkép; korosztályi elfogadottság, szerelem, generációk problémája lehet a mérvadó. A formanyelv az elektronikus vizuális ingerekkel versenyeztethető, vagy épp azok ellenében menő.

Kis Gábor: Nagyon sok kortárs szöveg van, amelyeket érdemes volna színpadra vinni. Ebben a korban már a gyerek elég tudatosan keresi és formálja saját magát, tehát bármi is a téma, szükséges a gyerek ideálkeresésének vágyát kiteljesíteni. A formanyelv bábok szempontjából? Bármilyen bábtípus egy reális környezetben, díszletben. Egy megszólaló ruhadarab vagy játék; árnyjáték a szoba falán vagy ablakán; egy képzelt barát vagy entitás (szellem vagy halál) fentről lebegtetett marionettel vagy bármilyen más módon. Az óriásbáb is nyerő választás lehet, mert ez a korosztály biztosan nem ijed meg tőle, és látványos. A gyerekfilmes trendeknek (sok vágás, sok akció) való megfelelés, és az ellene való küzdelem is említést érdemel. Tehát a hős akciódús kalandjai mellett, azt ellensúlyozandó, legyenek olyan jelenetek, amelyek elidőznek egy problémánál vagy érzelmes résznél. 
Nagyon pártolnám az interaktivitást, akár a részvételi színház eszközeit is. Kérdés, hogy a tizenévesek között mekkora erre a hajlandóság, vélhetően változó.

Baranyai Norbert: Valószínűleg a bábjáték és az élőszereplős színházi előadás összjátéka lehet az, amit nem éreznek túlzottan „gyerekesnek”. Ennek a korosztálynak az irodalmi érdeklődése még a történetközpontú alkotásokra irányul elsődlegesen (nem véletlen, hogy a korosztályt megcélzó ifjúsági regények is ezt az igényt igyekeznek kiszolgálni). Kérdés, hogy az előadások célja a szórakoztatás vagy a problémafelvetés és -feldolgozás, mert ez alapján más-más jellegű témák kerülhetnek a középpontba. Érdemes esetleg figyelemmel kísérni a korosztálynak szóló kortárs ifjúsági irodalmat, mert mindkét irányvonalhoz lehet találni jó kiindulópontokat.

Bódis Zoltán: Kettős utat látok: mivel a gyerekek olvasási hajlandósága nagyon alacsony, ezért egy "népművelő" feladatot is fel lehetne vállalni: a középiskolai továbbtanuláshoz, az érettségihez kötelező olvasmányok igényes bemutatását, aminek tanárként nagyon örülnék. A színházi előadások nagyon sokszor a művészi önkifejezés - néha talán félreértett - eszméje miatt a klasszikus darabokat úgy alakítják át, hogy azok a gyerekek számára befogadhatatlanok: konkrét színházi előadásnál tapasztaltam, hogy se az elvont jelképiség, se az áttételes posztmodern utalások nem érintették meg őket.  A kisebb kamaszoknál ez még hatványozottabban jelentkezik. A bábszínház ehhez képest talán konzervatívabb, azaz a korosztály számára befogadhatóbb, mert a gyerekek maguk is inkább konzervatívak, nem szeretik az újítást, a nehezen érthető dolgoktól 14-15 éves korig idegenkednek, ami 17-18 éves korra alakul át. Sőt: csak olvasva alig értik a Csongor és Tündét, vagy a Bánk bánt, ám megjelenítve, értelmezett szövegmondással élményszerűen visznek magukkal valamit. Sokszor segít a magyarázó szerepét is betöltő narrátor. Arra is nagyon vágyakoznak, hogy minden "extra varázslat" nélkül csak "klasszikusan" megismerjék a klasszikus történeteket. Egy előadás kapcsán nagyon "sérelmezték", hogy a Hamlet miért nem klasszikus díszletek között került bemutatásra, miért "mai" ruhában ábrázolták a színészek az alakokat. Sokszor tényleg arra vágyakoznak, hogy a király király legyen, s ne valami más - erre bábszínházat nagyon alkalmasnak látom. 

A témával kapcsolatos kérdésre térve azt gondolom, hogy a kortárs nyelvezet, az aktualitások könnyebbé teszik a mostani gyermek- és ifjúsági irodalom műveinek a befogadását. Ekkor jó lehetőség nyílik akár arra is (amit a Vojtinában mindig örömmel látok), hogy megáll az előadás és valamilyen reflektív elem épül be. Ez témakörök szerint: szerelem, fiú-lány kapcsolatok (szinte mindig ez áll a figyelmük középpontjában, de nem szívesen beszélnek róla), szülőkhöz való viszony, barátság, önmagukkal kapcsolatos reflexív erők megjelenése.


Mit tart egy tizenéves legjellemzőbb jelenkori problémájának, életnehézségének? Mi az, ami leginkább foglalkoztatja ezt a korosztályt?

Sz.Cs.: Ebben a meglehetősen „túltechnicizált” világban talán a személyes kapcsolatteremtés és -ápolás nehézségeit emelném ki a már az előzőekben is említett „általános” kamaszkori problémák mellett.

K.G.: Az önértékelés, önismeret (a média idealizált képei, a kortársaknak való megfelelés, a felnőttek ellentmondásos elvárásai "ellen"), és annak kifejezése, vagyis annak kimondása, amit szeretnénk vagy amit nem szeretnénk. Ideálkeresés, hősök, akiknek a helyébe képzelheti magát. Valóság (jelenlevő világ, környezet) és a képernyő által felajánlott világ küzdelme. Miért alakulhat ki a képernyőfüggőség? Valóban jobb-e a valóságban jelen lenni? FOMO. Médiatudatosság. Likevadászat valódi elismerések helyett? Cyberbullying. A testi változások, a szexuális orientáció felfedezése, félelmek a felnőttség ezen hozadékaitól. Érzelmi hullámzás, önszabályozás. A kudarcok, a szorongás kezelése; nézőpont vagy szemléletváltás.

B.N.: Az egyik fő probléma vélhetően a sok irányból érkező (pl. szülői, iskolai, kortársi/baráti) elvárásoknak való megfelelés. Ezek az elvárások sok esetben egymásnak ellent is mondanak, ami bizonyára sokuk számára okozhat nehézséget. Ebből (is) fakadóan az iskolához, a családhoz és a baráti kapcsolatokhoz kötődő problémák lehetnek azok a kérdések, amelyek elsőrenden foglalkoztatják őket.

B.Z.: A kialakuló félben lévő öntudatuk türelmetlenné teszi őket (szülőkkel, tanárokkal szemben), időhiánytól szenvednek, mégis sok időt töltenek a digitális eszközök használatával. Ahogy tapasztalom a lányok inkább a kinézetükkel és az ebből fakadó önértékelési konfliktusokkal terhelt időszakot élnek át, a fiúknak nagy szenvedélyeik vannak (foci, számítógépes játékok). A fociból egy érdekes dramatikus és élet-probléma központú előadást kellene csinálni "csak fiúknak"? Mindenképp feszegetik a határokat, kifigyelik meddig lehet elmenni, s addig el is mennek. Már 7-8. évfolyamon nagy veszély a dohányzás, alkohol. Általában a pillanatnak élnek, ritkán vannak hosszú távú terveik. Sokszor látom, hogy különféle rövid filmeket, klipeket gyártanak: táncolnak, pózolnak (főleg a lányok), ugyanakkor egymást kínozzák, zaklatják, megszégyenítik mindenféle "gyártott képekkel", mémekkel. Ez minden évben végigvonul a gyerekek között, általában a 13-14 év között. 


Az a 10 évesnél idősebb gyerek, aki már nem feltétlenül tekint magára gyermekként, a bábszínházat viszont nagy eséllyel gyermekintézménynek találja, mivel hívható be mégis egy bábszínházi előadásra?

Sz.Cs.: Az általuk használt csatornákon keresztül, a fiatalság körében legnépszerűbb közösségi oldalakon érdemes közelíteni hozzájuk olyan „short” videókkal, kreatív képekkel, melyek tudatosítják, hogy a bábszínház nem csupán a kicsiknek való.

B.E.: Önmagától nem fog eljutni, szervezetten oktatási rendszeren keresztül tudom csak elképzelni.

K.G.: Nem tudom. Az élőszínházak leginkább úgy oldják meg, hogy kötelező olvasmányokat (Légyjó, Pálutcai), "híresebb", "kultikusabb" szövegeket (Óz, Aliz, Maugli) visznek színre, amelyekről köztudott, hogy "nem kisgyerekeknek vannak", mert pl. a Hamupipőke már "gyerekes", legalábbis a címre asszociálás ezt a megközelítést is előhívhatja. Nagyon sok olyan népszerű szöveg (amelyet akár már filmre is vittek) vagy film létezik, amelyeknél CGI nélkül a bábnak jó esélye lenne a színpadi megjelenítésre (pl. csodák; beszélő állatok esetében).

B.N.: Olyan témák, történetek színrevitelével, amelyek érdeklődést keltenek bennük. Ehhez viszont nagyon fontos, hogy figyelemfelkeltő módon legyen közvetítve számukra, hogy miről szól és milyen jellegű az előadás. Ebben nagy szerepe lehet a pedagógusoknak, ezért érdemes őket (is) tájékoztatni az előadás sajátosságairól, hogy aztán adekvát módon tudják ezt továbbadni, ajánlani a tizenéves korosztálynak.

B.Z.: Úgy tapasztaltam minden első sorban a pedagóguson múlik: ha van egy lelkes osztályfőnök, vagy egy lelkes magyartanár, aki viszi a hátán az ügyet, akkor át lehet tüzesíteni a gyerekeket, s szinte mindent szívesen megnéznek, ha egy számukra fontos felnőtt "velük van". Ehhez úgy lenne érdemes hozzáfogni, hogy legyen egy készlettár, egy olyan segédlet, amit a leterhelt pedagógusok viszonylag kis erőfeszítéssel tudnának alkalmazni, az előadás előtt előkészítésként, majd utána feldolgozásként. Önmaguktól úgy érzékelem, moziba sem járnak már túl sűrűn, színházba is alig, mindenképpen kell a pedagógus kezdeményezése. Nagyon szeretik a "projekt" jellegű feldolgozásokat: pl. az Egri csillagok kapcsán több osztályunk is elutazott Egerbe, s az ottani múzeumpedagógiai lehetőségeket kiaknázva alkottak képet a korszakról, s a könyvről. 
Az iskolában 12. évfolyamos diákokkal kipróbáltuk a "processziós színház " mintájára, hogy több teremre bontottunk szét egy mesét, s teremről teremre bontakozott ki a mese, s hét teremben hét próbát kellett kiállni: párosan mentek a diákok, s egyfajta beavatási játék volt a hét terem (mindenhol meseszöveg, zene és kapcsolódó kreatív feladat); itt az aktivitás és figyelem magas fokát lehetett elérni. Nem lehetett elbújni a tömegben, valamennyire mindenkinek személyesen be kellett kapcsolódni.


Mit tart pedagógiailag célravezetőbbnek: metaforákban, szimbólumokban fogalmazni ennek a korosztálynak, vagy azt, hogy konkrét problémákat direkten tárjunk eléjük?

Sz.Cs.: Szerintem ennél a korosztálynál jobb eredményt érhetünk el, ha direkten – vagy csak enyhébben képszerűen – tárjuk eléjük a mondanivalót.

B.E.: Mindenképp a konkrét, direkt verziót látom célravezetőnek.

K.G.: Azt gondolom, hogy mindkettőre szükség van. Leginkább azt látom működőképesnek, ha a reális, hiteles valóságegységekbe illeszkedik bele vagy egészíti ki egy másik világ, amelynek a rendkívülisége (extrém események vagy a mágia megjelenése vagy a tudományos fantasztikus kiegészítések) már egy csodás világ lesz, amely vagy amelynek bizonyos elemei (pl. éppen a központi probléma) természetesen a saját világunk tükörképe, felnagyítása, paródiája és/vagy szimbolikus mása. A konkrét probléma így egy másik nézőpontból is megvilágításba kerülhet, vagy több nézőpontból lehet megközelítve, vagy szimbolikusan jelenhet meg.

B.N.: Valószínűleg a kettő jól eltalált aránya lehet a leginkább ideális. A képek, szimbólumok közvetítettségét, példázatosságát nem biztos, hogy tudja/jól tudja dekódolni a célközönség (vagy legalábbis annak egy része), viszont a túl direkt ábrázolás didaktikussá teheti az előadást, ami a művészi nevelés szempontjából sem szerencsés.

B.Z.: Tíz-tezenötéves korban a fiúknak inkább a direkt közlés a szerencsés, lányoknak jobb a metaforikus megközelítés. Ez 16-18 évesen kiegyenlítődik. A szimbolikus nyelv jobban megmarad, de nagyobb rákészülés kell: a megértésért/megérzésért meg kell küzdeni, fontos lehet az előkészítő, vagy utólagos értelmezői támogatás. 
Azt tapasztalom, hogy a direkt szövegekhez könnyebben tudnak kapcsolódni, de érzékennyé téve őket szívesen sajátítják el a szimbolikus látásmód elemeit. Akár egy előadáson belül is lehet váltogatni ezeket a közlésmódokat, vagy egy direktből induló szimbolikussá váló beszédmód is segíti ezt a nevelődést.

Kárpáti Panna látványtervező munkája
Színháztermi előadás:2.000 Ft / fő
Játszószínházi foglalkozás:2.000 Ft / fő
Vojtina családi bérlet
(4 előadás)
(felhasználható négy vasárnapi előadásra vagy játszószínházi foglalkozásra):
5.000 Ft / fő


Kedvezményes jegyár három vagy többfős családok részére:

Színháztermi előadás:1.700 Ft / fő
Játszószínházi foglalkozás:1.700 Ft / fő

Szeretne értesülni a legfrissebb
bábszínházi információkról?

Iratkozzon fel hírlevelünkre:

4026 Debrecen, Kálvin tér 13.+36 (52) 418-160vojtina@vojtinababszinhaz.hu