„Minden kézmozdulat, tekintet döntő fontosságú…”

 

sarig kigyo 23

 


Játszószínházunk A sárig kicsi kígyó címmel mutatta be legújabb kamarajátékát.
Az előadás játszóit BARKÓ RÉKÁT és MAGI KRISZTINÁT kérdeztük szerepükről és feladataikról.

 



 

Sokrétű az a munka, amit a játszószínházban végeztek. Mesélnétek egy kicsit erről!
Magi Krisztina:
Összetett a feladatunk, a játékok tartalmi és tárgyi elemeinek végiggondolásától, a gyerekek fogadásán át a közös játékig. Kulcsfogalmaink közösség, közösjáték, felszabadultság, együtt alkotás. Játszótársaimmal sokat beszélgetünk az éppen aktuális új mese vagy ünnepkör üzenetéről, fontos tartalmi elemeiről, jelentésrétegeiről. Megkeressük azokat a fókuszpontokat, melyekről tudunk azonosan gondolkodni, hogy aztán közös értékrend mentén, hitelessé tudjon válni az együttjátszásunk. A megvalósításnál báb- és drámapedagógiai, valamint színjátékos eszközökkel építjük fel a játékainkat, melyekben a résztvevő csoportok tagjai nem csak nézői, de közösségként aktív cselekvői is a foglalkozásoknak. Az elmúlt évek során hat játékformát alakítottunk ki: kamara-bábkészítő, kamara-táncoltató, szertartásszínház-rítusjáték, kamara-dramatikus játékok, bölcsőszínház, kamarajáték (bábelőadás).

 

Milyen másfajta attitűdöt jelent számotokra a különböző foglalkozástípusokban való részvétel?
Magi Krisztina:
Foglalkozásainkon a gyerekek aktív részvevők és nézők egyszerre, ezért fontos, hogy nyitott érzékenységgel tudjuk felmérni, milyen állapotban vannak jelen. A játék során a reakcióikra építünk, ezekre azonnal igyekszünk reflektálni. Hogy ezt milyen sikerrel végezzük, függ persze a mi lelkiállapotunktól is. 
Barkó Réka: A tér adottságaiból fakadóan minimális a távolság a játékos és a nézők között. Mivel nincs sötét a nézőtéren, játékosként láthatjuk, érzékelhetjük a nézők mimikáját, testhelyzetük változását, akár ép, akár sajátos nevelési igényű gyermekeknél, felnőtteknél egyaránt. Ezért a rendezői koncepció keretein belül, és a dramaturgia sértetlensége mentén rugalmasan alakítható a játék menete, a foglalkozás, az előadás, a rítus dinamikája, impulzivitása. Ha jól sikerül az arányokat eltalálni, érezhetően bekerülnek a gyerekek a játékba, együtt lélegeznek azzal. Tapintható a figyelmük, a fáradtságuk, az oldottságuk vagy a feszültségük. Itt a bábjátékosi jelenlét fontos. Az ezt követő drámafoglalkozásokon, színházi nevelési foglalkozásokon természetesen a bábszínészi szerepkör drámatanári jelenléttel egészül ki.
A kézműves-kamara alkalmakon a dramatizált népmesét követően közösen összeállított, elvihető báb vagy díszletelem készül. Itt inkább az oldottabb, játékosan felépített, tárgyalkotási algoritmuson alapuló tevékenységgel egészül ki a foglalkozásunk. A játékot, díszletet mozgásba hozzuk, apró jelenetet készítünk, így saját játékélménnyel térhetnek haza a gyerekek, mellyel otthon tovább kísérletezhetnek. Ez az alkotási folyamat más attitűdöket kíván meg a bábszínésztől.
A rítusjátékok során az ünnepkörökhöz kapcsolódó beavató tevékenységek (húsvéti lábmosás, májusfaállítás, pünkösdi királyválasztás) összetett játékos, táncos, drámatanári jelenlétet igényelnek.

 

Ha megkérdezik tőletek, mi a foglalkozásotok, mit válaszoltok?
Magi Krisztina:
Nehéz egyszerű választ adni. A kamarajátékokban bábszínészi feladataink vannak. A többi játékformánkban a színészi jelenlét mellett drámatanárként a játékok vezetői, a beszélgetések moderátorai vagyunk.
Barkó Réka: Az előadások, foglalkozások előkészítése során – legyen az kamara kézműves foglalkozás, rítusjáték, vagy előadáshoz kapcsolt drámaóra – művészeti vezetőnk, Láposi Terka felvázolja a tartalmi egységeket, kérdéseket, irányokat. Ezeket továbbgondoljuk, kibontjuk, különböző korosztályra tervezzük - ovis, kisiskolás, gimnazista, sajátos nevelési igényű gyermekek számára.

 

Felvételt nyertetek a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem bábszínész szakának mester képzésére. Milyen kihívást láttok az előttetek álló két évben?
Magi Krisztina:
A legelső kihívás a távolság, Marosvásárhely elég messze van tőlünk, ezzel már a felvételinél szembesültünk. Kihívás az új helyzet, hogy bábjátékosként bábszínész képzésben veszek részt, tanulok arról, amit évek óta teszek. Remélem lesz elég nyitottságom az új impulzusokra, türelmem önmagamhoz, erőm a határaim kitágításához, hogy fejlődjek és változzak színészként, de erősödjek abban, amit már tudok.
Barkó Réka: Új és izgalmas helyzet egy nappali képzés és egy teljes értékű bábszínházi játékosi feladatkör összehangolása, mind térben, energiában és időben. Nagyszerű lehetőséget kaptunk egy újabb képzés, egyetemi légkör, új szakmai közeg megtapasztalására. Fontos, hogy megtehetjük, és kapunk a színházunktól időt és teret hozzá. Kíváncsian várjuk az egyetemi életet.

 

Mielőtt azonban elkezdenétek az egyetemet, vár rátok egy újabb kihívás, A sárig kicsi kígyó bemutatója. Hogyan telik a próbafolyamat?
Magi Krisztina:
Augusztus közepén kezdtük a felkészülést sok-sok beszélgetéssel. Terka – a darab írója és az előadás rendezője, jelmeztervezője – megosztotta velünk a gondolatait, terveit, rendezői koncepcióját az előadással kapcsolatban.
Nagy lehetőséget jelent most nekem ez az előadás! Most először játszunk ketten kamara játékot, folyamatosan színen vagyunk, egy pillanatig sem engedhetünk ki, állandó aktív jelenlétet igényel tőlünk az előadás.
Barkó Réka: A próbafolyamat első szakaszának inspiratív beszélgetéseiben Terka egy izgalmas, letisztult, számos asszociációt elindító látványvilággal ismertetett meg, mely később megelevenedett, megtelt játékkal, hangokkal, lehetőségekkel és új ismeretekkel. A ropogós hófehér színpadkép és a díszletek, bábok egyszerűsége, a monoton, időn túli ünnepi hangulat, csodaszép, sejtelmes érzéssel, a „mit hozott a Jézuska?” izgalmával töltött el bennünket.
sarig kigyo 10A kamarajátékok bevezető rítusának megszületése behangolja a játékot, alapvető gesztusokkal, motívumokkal készít fel a közös mesei utazásra. A Nap és a Hold pályáját kerengő dervisekre emlékeztető mozgással idézzük meg, láthatatlan labirintusban haladunk, hogy megtaláljuk a titokzatosan érkező sziszegő, tekergőző mesét.
Szokatlan, izgalmas és teljesen új feladat ketten Krisztivel ugyanazt a szerepet (Ember, Asszony, Kígyó, Királyfi, Banya) alakítani, és közben a mesélő szerepbe is váltva ki-belépni, tartani az előadás feszes ritmusát. A képmutogató játékstílus formájával élünk, mellyel ugyan találkoztunk már korábban A sárig kicsi kígyó kézműves foglalkozása vagy a Szent György és László legendák feldolgozása során, a mostani előadás azonban ez utóbbiaknál sokkal többrétegű, összetettebb, továbbgondolt játékot kíván tőlünk. Többször átbeszéltük, hogy a sok és különböző szerepbe való következetes ki-belépés koncentrált játékot igényel, mert rendkívül fontos a nézők számára az érthetőség, a követhetőség. Minden kézmozdulat, tekintet döntő fontosságú, hiszen a játékstílus így vezeti a figyelmet.
Játszótársunk Dóri, most új szerepben van jelen, muzsikusként érzékeny és finom hangokkal, dallamokkal tölti fel az előadás zenei atmoszféráját.

 

Kriszti, te játékosa és koreográfusa is vagy az előadásnak. A színészi mozgásnak milyen szerepe van ebben a kamarajátékban?
sarig kigyo 02Magi Krisztina:
Az első hetekben nagyon sokat dolgoztunk a koreográfián. Rítus-cselekvés indítja a történetet, melynek mozdulatai, táncelemei végig jelen vannak az előadásban. A játék elején megjelenő táncelemek, kígyózó és hullámmozgás, spirált idéző mozdulatok az előadás dramaturgiailag fontos pontjain újra visszatérnek. Izgalmas állapot egyszerre belülről és kívülről alkotni. Inspirálni és instruálni Rékát és önmagamat.

 

Mi az, ami leginkább megfogott benneteket a meséből? 
Barkó Réka:
A szereplők útja, szellemi, testi és lelki fejlődésük, egy teljesség felé haladásuk. A titkot hordozó, emberi nyelven szóló Kígyó (Királyfi) csodái, a kétkedő Ember bizonyossága, az Asszony egy kígyót gyermekeként melengetni tudó, elfogadó szeretete, a hisztis Királylány megszelídülése, odaadó alázata… és még sorolhatnám…
Magi Krisztina: Engem a mesének az a mozzanata ragadott meg leginkább, ahogy a királylány a bűnéért, a titok elárulásáért vezekel. Színpadon ráadásul egy érdekes szcenikai megoldással mutatjuk be ezt a jelenetet, már nagyon várom.

 

 

Kapcsolat

4026 Debrecen, Kálvin tér 13.


Tel./fax: +36 52/418-160
e-mail: vojtina@vojtinababszinhaz.hu

Műsornaptár

2017.  Május
H K Sze Cs P Szo V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Online jegyfoglalás

rajzpalyazat

Jegy- és bérletárak

Gyermekelőadás: 1.000 Ft / fő
Játszószínházi foglalkozás: 1.000 Ft / fő
Felnőttelőadás: 1.000 Ft / fő
Gyermek-előadásokra szóló bérlet: 3.200 Ft / fő

Kedvezményes jegyár három vagy többfős családok részére:
 
Gyermekelőadás: 800 Ft / fő
Játszószínházi foglalkozás: 800 Ft / fő

szoptatasbarat

bannergif

Kereső

Hírlevél feliratkozás

Szeretne értesülni a legfrissebb bábszínházi információkról?

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Fenntartónk:

Kiemelt támogatóink:

 Debrecen Város Önkormányzata eem-logo nka



A színház a műsorváltozatás jogát fenntartja!